tag:blogger.com,1999:blog-1961504943761418618.post6983631453802897928..comments2023-07-03T16:08:09.837+03:00Comments on χνάρια: Σαρωτές σώματος: «Ο αέρας άλλαξε;»Νάσιαhttp://www.blogger.com/profile/02420314429158736655noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-1961504943761418618.post-8547505085159410792010-03-06T18:54:13.875+02:002010-03-06T18:54:13.875+02:00Σαφώς και δεν προέρχονται από τα ρούχα, φίλε μου Μ...Σαφώς και δεν προέρχονται από τα ρούχα, φίλε μου Μαύρε μου Γάτε! Αντίθετα, τα ρούχα, ιδίως στη σημερινή παγκοσμιοποιημένη εποχή, σκεπάζουν κι ίσως σιγά σιγά να καταργούν τη μοναδικότητα και τη διαφορετικότητα ανθρώπων και κοινωνιών. Αυτό που τελικά συνεχίζει να καθιστά τον καθένα άλλον από τον δίπλα του είναι η ψυχή (η σκέψη, η διάνοια, τα συναισθήματα) και το γυμνό του σώμα. Οποιαδήποτε προσπάθεια διείσδυσης σε αυτές τις εκφάνσεις του ανθρώπου-ατόμου μου προκαλούν καχυποψία και δυσπιστία ως προς τα κίνητρα και τον τελικό στόχο τους. <br /><br />Το ίδιο με κάνουν να νιώθω και οι κουβέντες του τύπου «είναι για το καλό σου». Φαντάζομαι τον εαυτό μου κλεισμένο σε γυάλα και γύρω γύρω ανθρώπους με στολές να με επιτηρούν. Τι κακό θα μπορούσε να μου συμβεί;Νάσιαhttps://www.blogger.com/profile/02420314429158736655noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1961504943761418618.post-35282055884720428912010-03-06T03:04:05.493+02:002010-03-06T03:04:05.493+02:00Νάσια μου, η μοναδικότητα και η ιερότητα δεν προέρ...Νάσια μου, η μοναδικότητα και η ιερότητα δεν προέρχονται από τα ρούχα! Δεν καταλαβαίνω το συλλογισμό σου. Σώματα στη γραμμή υπάρχουν αναγκαστικά σ ένα αεροδρόμιο, σε κάθε μαζική δράση των ανθρώπων. Δεν έχει σχέση αυτό (από μόνο του) με προσβολή της προσωπικότητάς μας. Όπως γυμνώνεσαι στο γιατρό, για το καλό σου, έτσι ακι στο αεροδρόμιο, πάλι για το καλό σου. Ξανασκέψου το.Μαύρος Γάτοςhttps://www.blogger.com/profile/18412252979721240449noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1961504943761418618.post-84739213646838106552010-03-05T16:54:24.919+02:002010-03-05T16:54:24.919+02:00Μα ακριβώς το ότι το γυμνό σώμα δεν είναι ευτελές ...Μα ακριβώς το ότι το γυμνό σώμα δεν είναι ευτελές είναι αυτό που κάνει το ηλεκτρονικό ξεγύμνωμα εξευτελιστικό. Γιατί με τον τρόπο αυτό, το σώμα τυγχάνει χειρισμού ως να είναι αντικείμενο. Κι όλα τα σώματα στη γραμμή αντιμετωπίζονται ομοιόμορφα σαν να στερούνται σωματικότητας, δηλ. μοναδικότητας και άρα ιερότητας.<br /><br />Όσο για τα υπόλοιπα που λες, η στάθμιση αντικρουομένων δικαιωμάτων είναι πάντα ζήτημα αναζήτησης της ισορροπίας.Νάσιαhttps://www.blogger.com/profile/02420314429158736655noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1961504943761418618.post-26729305354014705322010-03-04T23:34:25.192+02:002010-03-04T23:34:25.192+02:00Φίλοι μου, θα διαφωνήσω, ως - πληρεξούσιος - δικήγ...Φίλοι μου, θα διαφωνήσω, ως - πληρεξούσιος - δικήγόρος του διαβόλου. Δεν θεωρώ το γυμνό σώμα ευτελές, και γι αυτό δεν θεωρώ εξευτελισμό το ηλεκτρονικό ξεγύμνωμα. Σε μια κοινωνία όπου υπάρχουν άνθρωποι πρόθυμοι ν ανατινάξουν αεροπλάνα, δεν μού φαίνεται και τόσο ασύμμετρο το μέτρο. Διατηρώ επιφυλάξεις (άγνοιας) για το πόσο είναι ασφαλές. Αυτά σαν πρώτες σκέψεις.<br /><br />Σ;ο)Μαύρος Γάτοςhttps://www.blogger.com/profile/18412252979721240449noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1961504943761418618.post-62706143256323677722010-02-13T13:24:43.516+02:002010-02-13T13:24:43.516+02:00Πόσο δίκιο έχεις όταν λες πως ο ολοκληρωτισμός ενε...Πόσο δίκιο έχεις όταν λες πως ο ολοκληρωτισμός ενεδρεύει εκεί που η κατ’ επίφαση συλλογικότητα γίνεται πρόφαση για την κατάργηση της ελευθερίας. Γι αυτό, όπως έυστοχα παρατηρείς, ο ολοκληρωτισμός απεχθάνεται τη σωματικότητα.<br /><br />Στην «Αβάσταχτη ελαφρότητα του είναι», η σύγκρουση της Τερέζας με τη μητέρα της εδράζεται στην επιθυμία της πρώτης να μην είναι ένα απαράλλαχτο σώμα με αθέατη ψυχή μέσα σ’ ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης, όπως θα επιθυμούσε η δεύτερη. «Ήταν η επιθυμία της να μην είναι ένα κορμί όπως τ άλλα κορμιά, αλλά να δει στην επιφάνεια του προσώπου της να αναδύεται από τα έγκατα του πλοίου το πλήρωμα της ψυχής», γράφει ο Κούντερα.<br /><br />Και παρακάτω, πιο ξεκάθαρα πια, λέει: «Αν λέω ολοκληρωτικό, είναι επειδή ότι παρενοχλεί το κιτς εξοστρακίζεται απ’ τη ζωή: κάθε εκδήλωση ατομικισμού, κάθε σκεπτικισμός, η ειρωνεία, αλλά ακόμα κι η μητέρα που έχει εγκαταλείψει την οικογένειά της ή ο άντρας που προτιμάει τους άντρες από τις γυναίκες και απειλεί έτσι το ιερό κι απαραβίαστο «αγαπάτε αλλήλους και πολλαπλασιάζεσθε».Νάσιαhttps://www.blogger.com/profile/02420314429158736655noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1961504943761418618.post-35296532943373533612010-02-12T10:02:09.292+02:002010-02-12T10:02:09.292+02:00……… tούτος ο ολοκληρωτισμός πετυχαίνει με την εγκα...……… tούτος ο ολοκληρωτισμός πετυχαίνει με την εγκατάσταση του φαντάσματος του φόβου, που αστυνομεύει τη συνείδηση, που ακυρώνει την αυτονομία και τη σκέψη. Όπως ακριβώς στην “Πανούκλα”. Σε αυτές τις συνθήκες της “σιωπής” και της “τάξης” οι άνθρωποι μετατρέπονται σ΄ένα εσμό αυλοκολάκων, όπως τα εμβληματικά ξόανα του Γαίτη, που έχουν απολέσει την προσωπική τους ταυτότητα. Εγκαθιστούν μέσα τους ένα χωροφύλακα που κατευθύνει τη σκέψη και τη δράση τους. <br />Το Οράν είναι μια πόλη που ζει με το φόβο, μια πόλη σύγχρονη. Ο Καμύ δημιουργεί ένα συμβολικό χώρο που υποδεικνύει ότι ο ολοκληρωτισμός ενεδρεύει εκεί που η κατ’ επίφαση συλλογικότητα γίνεται πρόφαση για την κατάργηση της ελευθερίας.Εκεί όπου ανάμεσα στα πρόσωπα και την εξουσία μεσολαβούν ορατοί και αόρατοι χαφιέδες και όλα μυρίζουν βρώμα, προδοσία και ανασφάλεια. <br />Στις συνθήκες αυτές, πολύ παρόμοιες με τις σημερινές, οι άνθρωποι βαδίζουν/ταξιδεύουν πια ως τραγικοί, αντιρεαλιστικοί ήρωες, χωρίς σωματικότητα. Άλλοτε η σωματικότητα αποτελούσε το κύριο γνώρισμα και μέλημα των καλλιτεχνών της αναγέννησης(βλ. Αφροδίτη του Μποτιτσέλλι).Τώρα αποτελεί αντικείμενο αστυνομικού ελέγχου. Στους σαρωτές το σώμα μετατρέπεται σε σκιά, ξεχωρίζει από τον εαυτό και δεν μπορεί να ξεφύγει, υποτάσσεται στη θέα της επιτήρησης. Συσσωρεύει, εντέλει, το στείρο διάκοσμο της γυμνής εποχής μας.Ανώνυμοςnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1961504943761418618.post-7448635279198791752010-02-12T00:04:54.559+02:002010-02-12T00:04:54.559+02:00Χρησιμοποίησες τη λέξη «τρομοπανούκλα», Ποραντίδα,...Χρησιμοποίησες τη λέξη «τρομοπανούκλα», Ποραντίδα, και μου θύμισες τον Καμύ και το θεατρικό του έργο «Πανούκλα», όπου η «Πανούκλα» συμβολίζει την τρομοκρατία του κράτους και τον ολοκληρωτισμό. Αντιγράφω κάποια από τα λόγια της: <br /><br />«Εγώ βασιλεύω, αυτό είναι γεγονός, άρα είναι δικαίωμα. Αλλά είναι αναντίλεκτο δικαίωμα: πρέπει να προσαρμοστείτε (...) Απαγορεύεται το σπαραξικάρδιο, καθώς και μερικές άλλες κοινοτυπίες, όπως η γελοία αγωνία της ευτυχίας, το ηλίθιο πρόσωπο των ερωτευμένων, ο εγωιστικός θαυμασμός τοπίων και η ένοχη ειρωνία. Αντί για όλ’ αυτά, σας φέρνω την οργάνωση (...) Τέρμα τα μαϊμουδίσματά σας. Τώρα θα πρέπει να είστε σοβαροί! Υποθέτω πως μ’ έχετε ήδη καταλάβει. Από σήμερα θα μαθετε να πεθαίνετε με τάξη και σειρά (...) Απεχθάνομαι τη διαφορά και τον παραλογισμό. Επομένως, από σήμερα θα είστε λογικοί, δηλαδή θα έχετε το έμβλημά σας (...) Όλοι ύποπτοι, να μια καλή αρχή (...) Ας συνοψίσουμε μόνο: σας φέρνω τη σιωπή, την τάξη και την απόλυτη δικαιοσύνη.»<br /><br />Σας θυμίζουν κάτι;Νάσιαhttps://www.blogger.com/profile/02420314429158736655noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1961504943761418618.post-71689366221775405532010-02-10T16:25:29.414+02:002010-02-10T16:25:29.414+02:00Εξαιρετικά καίριες οι απόψεις σου οι οποίες διατυπ...Εξαιρετικά καίριες οι απόψεις σου οι οποίες διατυπώνονται όπως πάντα με εύστροφο τρόπο. <br />Διαβάζοντας το κείμενο σου για την εισαγωγή των “ σαρωτών σώματος” αλλά και το “ προκλητικό ” για προβληματισμό σχόλιο σου σκέφτομαι πόσο δύσκολη είναι τελικά η ισορροπία μεταξύ του δικαιώματος στην ασφάλεια και της ασφάλειας των δικαιωμάτων. Δεν ξέρω αλλά ίσως να έχουν δίκαιο όσοι υποστηρίζουν ότι η κατοχύρωση της ασφάλειας δεν μπορεί παρά να λειτουργεί συρρικνωτικά για τις ελευθερίες και τα δικαιώματα. <br />Αλλά και αυτή η εισαγωγή του νέου φρούτου, των σαρωτών σώματος, απειλεί να σαρώσει και τον τελευταίο υπερασπίσιμο προσωπικό μας χώρο: το γυμνό μας σώμα. Αποτέλεσμα της έντεχνα σερβιρισμένης απειλής και της φοβίας της “τρομοπανούκλας”. Τούτο που εξαρχής ενοχλεί είναι ότι χωρίς καμιά στοιχειώδη ανάλυση και πολιτική διαχείριση του φαινομένου της τρομοκρατίας και των αιτιών που το προκαλούν, επιλέγεται μια ακόμη λύση ασφυκτικότερου ελέγχου και επιτήρησης. Τελικά πόσο, διαφανείς, ορατοί, καταγραμμένοι, καταχωρημένοι θα πρέπει να γίνουμε; Επιτέλους, έλεος. <br />Και όλ΄αυτά συμβαίνουν σ΄ένα κλίμα που ο κίνδυνος και η απειλή της τρομοπανούκλας επισείεται καθημερινά ηλεκτρίζοντας ακαριαία τους ανθρώπους. Καθιστώντας τους, συνάμα, έτοιμους να υποστηρίξουν ή να ανεχθούν ακόμα και τα πιο εξουθενωτικά προληπτικά μέτρα εξουδετέρωσης της τρομοκρατικής απειλής. Φυσιολογική, μάλλον, αντίδραση σ΄ένα κλίμα το οποίο καθημερινά παράγει έκδηλες ή λανθάνουσες μισαλλόδοξες απόψεις και συγκρούσεις: με άλλα λόγια φοβικές λογικές και σχέσεις.<br />Είναι μέσα σε αυτό το κλίμα που, κατά την άποψη μου, συμβαίνει ακριβώς αυτό που εύστοχα περιγράφεις ως ” δήμευση της ελευθερίας με την ουσιαστική συγκατάθεση των υποκειμένων της”. Εξάλλου, όπως αποδεικνύει και η σημερινή συγκυρία, στις συνθήκες αυτές παράγεται μια λογική μέτρων προσανατολισμένων στην ασφάλεια παρά στην ελευθερία. Τούτη η λογική έχει εισχωρήσει σχεδόν σε όλα τα νομικά υποσυστήματα με μια σειρά προληπτικής λογικής αντιτρομοκρατικών μέτρων επιτήρησης και ελέγχου, όπως η εγκατάσταση των σαρωτών σώματος. <br /> Υπάρχει ελπίδα ν αλλάξει ο αέρας; Ναι. Αν στην κλιμακούμενη διαρκή επιτήρηση αντιτάξουμε τη διαρκή εγρήγορση μας.ποραντίδαnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1961504943761418618.post-45966204957442856352010-02-08T22:47:53.456+02:002010-02-08T22:47:53.456+02:00Κάπου διάβασα πως πια έχουμε περάσει από την κοινω...Κάπου διάβασα πως πια έχουμε περάσει από την κοινωνία της επιτήρησης στην κοινωνία του ελέγχου, και μάλιστα του αυτοελέγχου. Σε μια κοινωνία, επομένως, της υποψίας, όπου η δήμευση της ελευθερίας γίνεται με την ουσιαστική συγκατάθεση των υποκειμένων της. Αυτό είναι μάλλον το χειρότερο και, όσο κι αν θα το θελα, μου είναι πραγματικά δύσκολο να πιστέψω πως ο κόσμος έχει την ευαισθησία και τις αντοχές για μια ηχηρή αντίδραση.Νάσιαhttps://www.blogger.com/profile/02420314429158736655noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1961504943761418618.post-84279370129077286082010-02-08T05:23:54.605+02:002010-02-08T05:23:54.605+02:00Το θέμα είναι πάρα πολύ "ζεστό" και δοκι...Το θέμα είναι πάρα πολύ "ζεστό" και δοκιμάζει επίπεδα κοινωνικής ανοχής αυτή τη στιγμή.<br />Ένα μεγάλο μέρος του κόσμου ακόμη ρεμβάζει αδιάφορο, σε ένα μέτρο που είναι η ταφόπλακα της προσωπικής αξιοπρέπειας. <br />Εάν φτάσουμε στο ηλεκτρονικό ξεγύμνωμα, θα είναι η πλήρης ξεφτίλα.<br />Δεν το έχουν σε τίποτα γιατί έχουν κάνει πολύ χειρότερα. Το μόνο που ίσως τους κάνει να το πάρουν πίσω θα είναι μία ηχηρή αντίδραση από τον κόσμο που ακόμη τον χρειάζονται ως βιτρίνα της "δημοκρατίας" τους.ΠΛΑΝΗΤΑΣhttps://www.blogger.com/profile/05354886812237470316noreply@blogger.com